vrijdag 28 juni 2013

De draad weer opnemen (2) - Tutorial Draadbloem

Wat een Weelde: Vier Vrije Dagen in het Verschiet! Zo'n Zee van tijd ... lang geleden dat mij zo'n geluk te beurt viel.
Begin februari trok ik de digitale stekker even uit hier in de verwachting van een paar hectische weken. Maar het werd een maandenlange stortvloed van - verwachte EN onverwachte - drukke & spannende treurige & pijnlijke maar gelukkig ook mooie & blije dingen.
En nu hoop ik dus in rustiger vaarwater te komen ...
Gustave Caillebotte - Regatta à Villers (1880)
Mijn eigenzinnige vingertjes trokken zich de drukte niet altijd aan. Zo waren ze helemaal weg van het weven van draadbloemen. Om meteen goed voor de dag te komen (en te bedanken voor je bezoek hier!) bij dit herbegin hieronder een tutorialleke.
Draadbloemen - Tutorial

Nodig:

  • stuk gelaagd karton
  • draad (bijvoorbeeld hennep, jute of sisal)
  • 12 spelden
  • stopnaald
  • potlood, schaar,  passer (of kopje/bordje), meetlat
Werkwijze
 1) Teken een cirkel op het karton (bijvoorbeeld met 8 cm diameter). Verdeel de omtrek in 12. Knip de cirkel uit en steek 12 spelden in het karton op de gemarkeerde punten.
 2) Laat zo'n 15 cm onderaan het kartonnetje 'bungelen' - dat wordt de stengel van de bloem. Wind nu voor de bloemblaadjes de draad van 1 naar 2, van 3 naar 4 enz... tot je bij nr 12 bent - rond elke speld ligt nu een lus. Ga verder met winden (let niet meer op de nummertjes) tot er 2 lussen rond elke speld liggen.
 3) Knip nu de draad los van de bol en zorg ervoor dat je zo'n 60 cm hebt om verder te werken. Rijg de draad door de stopnaald en begin met het hartje van de bloem. Steek de naald onder de lus (nr. 9) naast de laatste lus (nr. 11) die je geregen hebt. Trek goed aan.
 4) Maak nu stiksteken langs alle lussen: zie de foto hierboven.
  5) Maak daarna nog een tweede rij steken. Duw de steken goed aan.
 6) Verwijder de spelden - de bloem is bijna klaar!
 7) Werk de werkdraad weg door hem een paar keer onder de draden aan de achterkant (= de kant waaraan je gewerkt hebt) te steken. Knip de draad af.
Voilà! Het resultaat!
Je kan er een simpele verpakking bijzonder mee maken. Maar wees selectief: er zijn mensen - ik noem geen namen - die de bloem zonder boe of ba meteen met het papier weggooien :(
En met een knoop een mooie broche ...
Zo, en nu hoop ik de blogdraad niet te gauw weer kwijt te raken ...

16 opmerkingen:

marcella zei

Fijn dat je er weer bent. Dit ga ik eens proberen. Je hebt daar ook apparaatjes voor (gehad in het verleden ;) maar met een kartonnetje gaat het natuurlijk ook prima. Leuk idee! dank

Marloeskreatief zei

heel leuk ,ziet er gezellig uit ,lekker werkje lijkt mij

Elizabeth zei

Hartstikke leuk Elisabeth, dit ga ik ook proberen! :)

Ria, zei

Haa! Wat leuk om weer iets van je te lezen/leren :)
Dat is een leuke comeback hoor. Dank je wel.
En ja, zelfgemaakte kaarten gaan ook naar een selectief publiek bij mij.

Annelies zei

Zo fijn weer bij je te lezen !! De draadbloemen ga ik zeker proberen.

Anoniem zei

fijn dat je weer terug bent
met voor ieder van ons een BLOEM!!!
met groet PUUP

Marina zei

Ik ben zo blij dat je er terug bent, ik heb je gemist :)
Heel tof idee dit, ik moet nog wat pakjes maken, ik kijk er naar uit om je bloem te maken!

Janny de Roo zei

Leuk dat je terug bent....geniet van de komende tijd ! Bedankt voor de tutorial

josé zei

Elisabeth leuk dat ik weer bij je kan lezen.Dat je weer terug bent ik heb je gemist.
Ik ben ook de zomer tijd stil druk met van alles.

Maar leuk om op jou mooie bloemen te reageren.

Ik ga het ook eens proberen als ik een gaatje vind.

Lijkt mij heel leuk om te proberen. En leuk op een cadeautje.

Bedankt Liefs José

Monica zei

Gezellig om weer jouw blogjes te mogen lezen en een leuk bloemetje te leren maken.

Anny zei

Wat een leuke bloem. En zo duidelijk uitgelegd! Ik ga het zeker proberen!

Jeanny zei

Super leuk idee, zou best graag zo'n mooi versierd cadeautje krijgen ;-).
Fijne zondag

Anoniem zei

Als je nog meer variatie en kleuren wilt ..moet je eens kijken bij www.papiergaren.nl
(Joke Marsman)
ze staat ook vaak op beurzen te demonstreren.
Maar ik vind jouw creaties ook erg mooi met dat naturel van touw !!
L.H.

Bertie zei

Je bent terug op je blog! Wat fijn.
En nog helemaal in vorm :-)
Groeten uit S.!

Willy zei

Fijn dat je er weer bent. Deze draadbloemetjes zijn leuk! Ik ens je rustig vaarwater toe ;)

berthi zei

Enig zijn de draadbloemen. Het maakt een cadeautje extra mooi! Ik ga ze zekers eens maken!