dinsdag 24 november 2009

Geurig genieten ...

In een oude drogisterij kocht ik een paar maanden geleden verrukkelijk tijm-anijs-badzout. Het goedje was eigenlijk te duur maar ik kon niet aan de geur en het mooie etiket weerstaan. Binnen de kortste keren was het badzout op. Maar niet getreurd. Zelf badzout maken is kinderlijk eenvoudig. En een potje geurig badzout is een aardig cadeautje.

badzout
nodig
  • grove soda of dodezeezout
  • etherische olie (ik gebruikte tijm en anijs van Jacob Hooy)
  • (voedingskleurstof)
  • kom
  • lepel
bereiding
  • doe het zout of de soda in de kom;
  • roer los met een lepel;
  • doe er 5 druppels etherische olie per 250 gr zout/soda bij
  • doe er eventueel 5 druppels voedingsmiddelkleurstof per 250 gr zout/soda bij;
  • alles goed door elkaar roeren met de lepel;
  • laat het mengsel drogen;
  • stop het in potjes met een mooi zelfgemaakt etiket
Het belangrijkste ingrediënt voeg je pas toe als het warme water in de badkuip loopt: stilte en rust! Even alles vergeten en genieten van het 'zenmoment'.
Na het baden is je huid heerlijk zacht. Dat komt omdat je badkamer met al die oliën, badzouten en crèmetjes eigenlijk een scheikundelokaal is.
Water bevat magnesium en calcium. Hoe hoger de concentratie hoe ‘harder” het water is. De soda/het zout bindt zich met de mineralen in het water en maakt het water zacht en dat merk je aan je huid. Maar dat hoef je niet te weten om heerlijk te kunnen genieten ...

15 opmerkingen:

Annelies zei

Niets heerlijker dan een lekker warm bad !

Bertie zei

Leuk om dit te weten! Ik had geen idee dat badzout eigenlijk zoiets simpels was als soda met een geurende olie. Het etiket met zeemeermin ziet er ook mooi uit!

Waar kun je dodezeezout kopen? Ook bij Jacob Hooy?

lheurebleue zei

@annelies: ja, ik ben een echt badmens!
@bertie: in heel wat drogisten, zeker ook bij de Tuinen. Grove soda heb ik nog nergens gevonden (enkel fijne)

willy zei

Dank je wel voor deze heerlijke scheikundeles.
Ik ga het zeker eens proberen.

Anoniem zei

klinkt heerlijk

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Mariella zei

Oh, leuk om als kleine kadootjes te maken! Jammer dat we geen bad hebben :-), wachten op vakantie dus.

betty zei

Goed recept, het lijkt inderdaad eenvoudig om te maken en dat ga ik ook proberen dus! En dan in bad, heerlijk heerlijk. Al jaren zouden wij het bad vervangen voor een douche, maar met de kleinkindjes die heerlijk kunnen zwemmen in ons bad, hebben wij dat nog steeds niet gedaan, gelukkig maar!

MoniqueB. zei

Het oog wil ook wat; prachtige styling!
Helaas hebben we geen bad, maar ik zou het kunnen maken als kadoo voor iemand die wel een bad heeft. Thanks.

berthi zei

Ik neem nooit een bad en wil het bad vervangen door een douche. Toen de kinderen klein waren, was het leuk om een bad te hebben. Nu niet meer. Niemand neemt een bad!
Zodra we de badkamer gaan vernieuwen, verdwijnt het bad!

Ik heb wel altijd een grote pot dodezeezout in huis. Het is heerlijk voor een voetenbad!

Prachtige foto heb je geplaatst. Ik val voor de beeldschone handspiegel en borstel!

Anoniem zei

MMMMM wat ruikt het hier lekker !!!

OO wat heb jij een mooi zacht/glad velletje, lekker poezelig !!;-))

Lekker hoe jij er van geniet !!
En een prachtge sfeerfoto.

MM

Brechtje zei

Dank je wel voor je recept! Ik ga het zeker eens proberen. Het lijkt me heerlijk.

lheurebleue zei

@willy: succes ermee!
@marcella: en ook lekker eenvoudig
@mariella: een snel & eenvouig te maken cadeautje
@betty: heerlijk zo'n badderende kindertjes!
@moniqueB: het is ook goed voor een voetbadje ...
@berthi: ik zou mijn bad niet kunnen missen. de spiegel & borstel heb ik geerfd van mijn schoonmoeder. voor de foto heb ik ze eens extra gepoetst!
@mm: en nu heb ik zin om verschillende geurtjes te proberen.
@tineke:veel plezier ermaa

Lida zei

Vind je Grand Marqoir schitterend en je recept ga ik zo even overnemen en dan maar eens zoeken naar een geur die DS aanstaat, want dan laat hij mijn badzout misschien met rust!
En als het dan goed lukt kan ik daarna mijn lege potten weer vullen! Trouwens schattige foto met je mooie erfstukjes erop! Fijn weekend, groetjes
Lida

Corrieneeltje zei

Daar ben ik weer Elizabeth en ik zie hier een heerlijk recept voor badzout. Nu hebben wij geen bad, maar ik stel me voor dat het ook verrukkelijk is om met mijn voeten in zo'n opwekkend en tegelijk rustgevend badje te zitten. Mooi als cadeautje ook. De foto maakt het wel erg aantrekkelijk om er meteen mee te beginnen.
Wat leuk ook om te zien dat de Mary-Jane slippers door jouw toedoen nu weer de wijde wereld inlopen en nu toch ook voor jezelf aan de gang lijkt me. Fijn Sint Nicolaasfeest gewenst!

MariecusBruyn zei

Dat's een mooi idee tegen de feestdagen!