dinsdag 23 december 2008

Allemaal engelen

Mijn vader heeft de laatste twee weken van zijn leven doorgebracht in een palliatieve eenheid/hospice. Voor hem was dit het voorportaal van het paradijs. Het ontroerde hem tot tranen dat verpleging en vrijwilligers zich als engelen over hem ontfermden. Toevallig vond ik onlangs in het verlaten ouderlijk huis van M twee gehaakte engeltjes, weggefrommeld achterin een keukenla. Het leek mij een mooi dankbaar gebaar om voor alle engelen rond mijn vader een kerstengel te haken. Helaas is mijn vader gestorven voor ik mijn werkje afhad. Op de foto het resultaat tot nu toe. Ik heb de engeltjes gehaakt kijkend naar de originelen uit de keukenla. Nadat ik het patroon had uitgeschreven (zie hieronder) vond ik (bijna) dezelfde engeltjes bij haar en haar.

Gehaakte engel.
Nodig
  • Dunne wol of katoen
  • Haaknaald
  • Klein plukje viltwol in dezelfde kleur als het katoen/de wol
Werkwijze
De engel wordt in 1 stuk gehaakt

Hoofdje
  1. Begin met de ophanglus: haak 30 lossen en sluit de lus met 1 halve vaste in de 1e losse;
  2. Haak dan 4 lossen, sluiten met een halve vaste in de 1e losse om een ringetje te maken;
  3. 6 vasten in de ring, sluiten met een halve vaste;
  4. 2 vasten in elke vaste van de vorige toer, sluiten met een halve vaste (12 vasten);
  5. 1 vaste in elke vaste van de vorige toer, sluiten met een halve vaste (12 vasten);
  6. herhaal rij 5;
  7. herhaal rij 5;
  8. vullen met wolvilt;
  9. *1 vaste in de eerste vaste van de vorige toer, 1 steek overslaan* (van * tot * 5 x herhalen);
  10. 2 halve vasten om het hoofdje te sluiten.
Lijfje met vleugels
  1. 6 vasten in elke van de 2 halve vaste van het hoofdje, sluiten met een halve vaste (12 vasten);
  2. 3 lossen (= 1 stokje), 1 stokje in de volgende vaste, 2 stokjes in elke volgende vaste van de vorige toer sluiten met een halve vaste (24 stokjes);
  3. 3 lossen (= 1 stokje), 7 stokjes, 3 lossen, *1 stokje, 3 lossen* (van * tot * 4 x), 8 stokjes, 3 lossen, *1 stokje, 3 lossen* (van * tot * 4 x), sluiten met een halve vaste;
  4. 3 lossen (= 1 stokje), 7 stokjes op elk stokje, in elk boogje 1 vaste, 1 stokje, 1 dubbel stokje, 1 stokje, 1 vaste, 8 stokjes, in elk boogje 1 vaste, 1 stokje, 1 dubbel stokje, 1 stokje, 1 vaste, sluiten met een halve vaste;
Rok
  1. 8 stokjes, engeltje dubbelvouwen, vleugeltjes zijwaarts los laten hangen, het lijfje sluiten door 8 stokjes op de volgende stokjes, sluiten met een halve vaste (16 stokjes);
  2. *1 stokje in de eerste steek, 3 stokjes in de volgende steek* (van * tot * 8x) , sluiten met een halve vaste (32 stokjes);
  3. 5 lossen, 3 stokjes overslaan, 1 vaste op het enkele stokje, *6 lossen, 3 stokjes overslaan, 1 vaste op vaste (van * tot * 7x) sluiten met een halve vaste (8 boogjes);
  4. 5 lossen, 3 stokjes in het boogje, 1 vaste op de vaste, *3 lossen, 3 stokjes in elk boogje, 3 lossen, 1 vaste op de vaste* (van * tot * 7x), sluiten met een halve vaste;
  5. *1 vaste in het boogje voor de 3 stokjes, 3 lossen, 1 vaste in het boogje na de 3 stokjes, 9 lossen* (van * tot * 8x) (8 grote en 8 kleine boogjes);
  6. *9 stokjes in groot boogje, klein boogje overslaan* (van * tot * 8 x).
Afwerken
  • stop loshangende eindjes in;
  • je kan het engeltje opstijven met suikerwater. Meng hiervoor een half kopje water en een half kopje suiker. Dompel het engeltje hierin onder en plats het op een vormpje (bijvoorbeeld een eierdopje) om het in vorm te brengen, steek een potlood door de vleugeltjes heen. Laat zo’n 24 u opstijven.

Laat je het even weten als er fouten staan in dit patroon? Dan pas ik het aan.

16 opmerkingen:

Anoniem zei

of jouw engeltjes op tijd vliegen of niet, het is het mooie gebaar wat de ontvangers bij zal blijven. Het haken van je engeltjes houdt je gedachten ook heel intiem nog bij je vader, mooi!

marcella

Anoniem zei

Goed, dat je weer bezig bent met deze erg lieve engeltjes. Handwerken is ook een therapeutische bezigheid, bij mij tenminste.

Anoniem zei

heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je vader!
wat lief die engelen ,maar die kun je toch alsnog aan die schatten daar geven?
ik vind het altijd zo knap hoe toegewijd zij hun werk doen en dat onbetaald ,terwijl het enorm belangrijk werk is....
groeten hilly

Anoniem zei

Mooi !!!

Lief je engeltjes met een mooie gedachte.
Fijn dat je vader het daar goed had, daar doen ze het voor.

Leuk ook jouw patroon en ik ga het zeker proberen !';-)

mm

Kieny The Dutchlady zei

Bedankt voor het patroontje. Deze ga ik vast eens proberen te maken.

Anoniem zei

wat geweldig dat je deze gehaakt hebt en nog geweldiger dat je de moeite hebt genomen om voor ons "aardse breisters" het patroon uit te schrijven: dank!

Corrieneeltje zei

Wat een lief gebaar Elizabeth en wat een troostvol idee dat je vader nu in het paradijs is waar hij wacht op zijn dierbaren en verenigd is met degenen die hem voor gingen.

MariecusBruyn zei

wat is mooier om geven dan een engeltje? Een klein gebaar kan grote wonderen verrichten in het hart van mensen...
Ik ga het patroontje eens proberen, en als ik een onduidelijkheid of foutje vind, dan zal ik het je laten weten.
Ik wens jou en je familie veel troost en innerlijke kracht in de boodschap die kerst ons brengt.

Anoniem zei

Fijne troostvolle dagen, met rust in je hart en mooie herinneringen !!

liefs, mm ;-)

MoniqueB. zei

Engeltjes met mooie herinneringen...
Ik weet niet goed wat te schrijven, maar het is goed om te lezen dat je vader het zo goed had daar.
Ik wens jullie wel nog een goede kerst en veel liefde in 2009.

yarnlot zei

Een heel ontroerend verhaal... In mijn kerstboom hangt al jaren een mooi doosje dat een patiënte als dankbare attentie schonk aan iedereen van de verpleegkundigen. De herinnering blijft...

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Lia zei

Wat leuk, al deze engeltjes in verschillende kleuren!
Lieve gedachte voor je vader ook...

Unknown zei

Wat lief gebaar. Zal voor de mensen die het kregen een bijzondere herrinnering zijn.
Dankje voor het delen.

Johnny zei

Wat een lief engeltje! Precies wat ik zocht! Ga er meteen aan beginnen. Merci