vrijdag 13 augustus 2010

Naar zee, naar zee, naar zee ...

Rood-met-witte-bolletjes, blauw-met-witte-stipjes. Onweerstaanbaar!! Herken je de blauw-met-witte-bolletjes die ik als ondergrond gebruikte bij de foto van mijn vorige blog? Het was het goede stuk van een helaas beschimmeld, onwasbaar HEMA-douchegordijn. Jammer om weg te gooien. Toen ik het opvouwde en de gaten voor de haakjes zag, kreeg ik een ingeving: dit is perfect om er een badtas van te maken. Ik was zo blij met mijn idee dat ik al de rest waarmee ik bezig was vergat en meteen achter mijn stikmasjientje kroop. Voor diegenen die ineens naar zee, zwembad en rivier willen en geen badtas maar wel een leuk maar helaas beschimmeld douchegordijn hebben ;), hier de werkwijze.
Badtas
nodig
- oud douchegordijn
- gordijnring
- dik koord
werkwijze
- het bovenste stuk van het douchegordijn in de juiste maat uitknippen: zo hoog als gewenst en tweemaal zo breed als gewenst. Knip ook een stukje uit voor een binnenzakje (voor telefoon en portemonnee);
- stik het binnenzakje op de gewenste hoogte op een van de helften van het uitgeknipte stuk. Verdeel het met een extra stiksel in twee zodat je een zakje hebt voor je telefoon en een voor je portemonnee;
- vouw het stuk douchegordijn in de breedte in twee en stik het langs twee kanten dicht. De gaatjes voor de haakjes zijn uiteraard aan de bovenkant die niet dicht wordt gestikt;- verstevig een van de onderste hoeken met een extra stuk douchegordijn of andere stof (ik gebruikte een stuk van mijn nieuwe gordijn) en bevestig er een gordijnring aan;
- Rijg het dikke koord door de gaten en vervolgens door de gordijnring en leg er een dikke knoop in. Ik was blij dat doelloze stuk koord te kunnen gebruiken dat ik lang geleden begonnen was te punniken. Ik had er toen vast een bedoeling mee. Maar die ben ik vergeten.
Het zonnetje schijnt en het verfrissende water lokt. Zomer, zomer, zomer ....
Naar zee, naar zee, naar zee, naar zee
O! mijn leven te water laten
Op zee, in de wind, op de golven!
(uit: Ode van de zee', Fernando Pessoa, vert: August Willemsen)


11 opmerkingen:

josé zei

Wat een leuk idee. Ik bewaar altijd de koortjes van tassen. Maar dit koord vind ik helemaal enig, pas nog knikker zakken gemaakt waar ik het koord van de tassen in gebruikt heb. Leuk idee onthouden.

Alleen heb ik geen douche gordijn maar ook leuk om een leuke die ik tegen kom te kopen niet duur.En dit van te maken.

Bedankt voor de tip leuke cadeautjes voor de kleintjes ook.

Anoniem zei

wat een super leuk idee van jou. Het zelfgemaakte koordje maakt het helemaal af en je foto....kan zo in een tijdschrift ;)

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

berthi zei

Weer zo'n super leuk idee van je. Net als José heb ik geen dochegordijn, maar koordjes heb ik genoeg in mijn naaidoos!:-)

Willy zei

Ik ben gek op dotjes en deze witte op blauw zijn erg leuk. Wat een leuk idee en dat koordje staat er goed bij.

Annemarie's Haakblog zei

Haha, wat een leuk idee om een tas te maken van een beschimmeld douchegordijn! Briljant gevonden! En ook leuk dat je iets hebt toegevoegd aan de Link Party op mijn blog.
Groetjes!
Annemarie

Balsemien zei

Hahaha, geweldig een beschimmeld douchegordijn boort de creatiefste impulsen in je aan!
Ik geniet altijd zo van je web-log!
een fijne zondag!

lut zei

Inderdaad een heel leuk idee maar ook ik heb geen douchegordijn. Toch maar onthouden. Fijne zondag!

lheurebleue zei

@jose: het bewaren van koordjes en zo: altijd is er wel een moment waarop je zoiets kan gebruiken;
@marcella: zo'n versleten verfje doet het altijd goed op een foto ;)
@berthi: altijd leuk als je met oude spullen iets nieuws kan maken.
@willy: als ik dopjes/stipjes zie ben ik meteen verkocht ...
@annemarie: het was leuk toeven op je blog!
@balsemien: je kan het zo gek niet bedenken of er valt wel iets mee te doen!
@lut: ik hoop dat jij ook van je zondag genoten hebt!

lupineke zei

Wat een geweldig idee! Ik bewaar ook altijd die douchegordijnen, weet nooit wat ik er mee moet doen, en uiteindelijk belanden ze meestal bij het verven als onderkleed tegen de spatten... Maar dit vind ik veel leuker! Ik kan haast niet wachten, tot ik weer een 'vies' gordijn heb... groetjes van Lupineke

betty prins zei

Ja, het blijft toch altijd leuk... stipjes, dotjes of hoe je ze ook noemt. Zo'n leuke heb ik niet, maar ik vind het een super tip!

Anje zei

Helemaal super hergebruik idee!
En leuk dat je tas is...
Lieve groetjes Anje.