zaterdag 31 juli 2010

Printen op ... linten {Tutorial}

De combinatie van tekst en beeld heeft iets onweerstaanbaars. Dat zal ook wel voor een deel het succes van de gedichtenkaartjes, -posters, -kussens enz.. van Plint en van al die extra leukigheidjes van Flow verklaren. Je hebt misschien al gezien dat ik af & toe graag tekst verwerk in mijn handwerkdingetjes. En kennelijk niet alleen ik, uit de analytics blijkt de tutorial Printen op stof een van de meest bezochte berichten van 'l heure bleue. Vandaag een volgende tutorial, dit keer over printen op linten:

Printen op linten

Nodig
  • computer
  • printer
  • keperband
  • lijm
  • schaar
Werkwijze
1 Bedenk je tekst en tik hem uit op je computer. Gebruik een mooi lettertype en kies de juiste grootte voor de letters. De letters moeten goed leesbaar zijn. Wellicht kan je de tekst best 'vet' maken. Op Internet is er een grote keuze aan gratis te downloaden lettertypes, bijvoorbeeld hier: [klik] en [klik]. 2 Kies afhankelijk van je doel een staande of liggende pagina-instelling. Bepaal eventueel hoe ver de woorden uit elkaar moeten staan. Laat voldoende ruimte tussen de regels. Print dan je tekst uit.3 Knip een aantal stukken keperband die even lang/breed zijn als het uitgeprinte papier en kleef de stukken exact boven de uitgeprinte regels. Het is heel belangrijk dat de band goed kleeft en er geen loshangende rafels zijn om te voorkomen dat het papier in de printer blijft vastzitten.4 Leg het papier-met-keperband weer in de papierlade. Zorg er wel voor dat je dit op de juiste manier doet - maak eventueel een proefje.5 Trek de stukken band los van het papier - je geprinte linten zijn klaar!Makkelijk toch? Zin om dit ook eens te proberen? Laat dan eens zien wat je ermee gemaakt hebt!!!
(NB: Als je wilt dat de geprinte linten wasbaar zijn moet je de keperband wel eerst een speciale behandeling geven. Daar schrijf ik wel eens een aparte blog over.)

13 opmerkingen:

Saskia zei

De mooiste ideeën zijn vaak verbazingwekkend simpel. Ik ga dit zeker proberen!

berthi zei

Geweldig idee. Zeker de moeite waard om uit te proberen. Ik hou zelf ook erg van teksten op borduurwerken, zoals op merklappen.

Anoniem zei

Hee wat leuk !!

Had er juist met dochter over vanmiddag, dat ze eens bij jou moest kijken over het op stof printen.

Dit is ook een leuk idee.
zo kan je ook je eigen labeltjes maken.

MM

Bertie zei

oehee. wat ben jij toch creatief & praktisch!

Anoniem zei

wat een leuk idee! Ik heb meerdere malen lapjes door de printer gehaald maar nooit bedacht om er eens een keperbandje voor te gebruiken.

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Mariella zei

Cool! Dit ga ik zeker eens even testen binnenkort als de printer hier staat. Leuk hoor, ik onthoud het, dankjewel voor het idee!

@nne zei

ik ga het ook eens uitproberen! Lieve groet, @nne

Jeanny zei

Super, wat een leuk idee.

lheurebleue zei

@saskia: ben benieuwd wat je gaat maken.
@berthi: ja, merklappen zijn natuurlijk mooie staaltjes van tekst!
@mm: labeltjes printen is idd een goed idee!
@bertie: nou, het idee zag ik elders
@marcella: 't is weer eens iets anders ...
@mariella: laten zien wat je maakt!
@anne: en het is supermakkelijk ...
@jeanny: en snel gepiept

Belle Brocante design zei

Jee dit is geweldig leuk! Bedankt voor deze tutorial...
Annemiek

josé zei

WAt een enig idee, wie weet lukt mij dit ook eens!!


Liefs José Fijn weekend !!

Sassies Home zei

er gaat een wereld voor mij open, wat een goede ideeen. ik ga je volgen.

Groetjes Saskia

Anoniem zei

Super-idee!! Ik wil voor de doop van mijn dochter gepersonaliseerde servietten maken als herinnering. Dit lijkt mij een ideale manier! Laat je ook eens weten hoe je het lint na het printen wasbaar kan maken?

Liefs, Mieke