zaterdag 26 mei 2012

pom-pom-pom ...

Ik heb rode schoenen gekocht! Verpakt in rood zijdevloeipapier. En toen zag ik Floral Pom-Poms bij Martha Stewart, Paper and Tull Flowers bij Mollie Makes, papieren PomPoms in de winkel. Het zijdevloeipapier werd snel uit de oudpapierbak gered, dat begrijp je wel. (Zo lukt het een mens nooit om dingen weg te gooien - is dat bij jullie ook zo??)
Een mooie dag als vandaag hoef je niet op te vrolijken. Maar een slimme meid is op alles voorbereid. Dit [KLIK] moet je altijd in je voorraadkast hebben maar een echt vooruitziende huisvrouw heeft naast bloem, suiker en olijfolie natuurlijk ook bloemenpompoms op voorraad voor feesten en regenachtige of sombere dagen. Ze zijn nog makkelijk in te maken ook ...

Zijdevloeipapieren PomPomBloem - {Tutorial}
Nodig
- 4, 5 of 6 rechthoeken zijdevloeipapier
- stukje draad
- schaar
Werkwijze
1 leg de stukken zijdevloeipapier op elkaar en vouw ze 'harmonicagewijs' op;
2 vouw de strook dubbel en bindt een stukje touw om het midden;
3 knip een punt aan beide kanten van de strook;
4 trek de laagjes heel voorzichtig los - al snel ontvouwt zich een bloem.
Da's alles! Je kan bloemen maken van verschillende grootte ...
... en in verschillende kleuren.
Een slinger in de (rodebessen)struik en schenk de prosecco maar in ...

Pom-pom-pom
 Het rijmt, dat scheelt, dan is het poëzie
hoewel er mensen zijn die dat betwisten.
Zij rekenen de lagen en de listen
van rijm en metrum tot een parodie
op wat er waarlijk in een vers moet gisten.

Alsof niet ooit een dichterlijk genie
in een met kroos bedekte vijver viste,
met overdaad aan rijm en prosodie
Maar mooi! Zo mooi, dat ik mijn exegeten
per ommegaande graag wil laten weten
dat ik mij niet met pom-pom-pom wil meten.

Dus daarom, ter vermijding van de schijn,
laat ik dit vers, al is het ook met pijn,
mijn onvoltooide pom-pom-pom-pom zijn.
Nico Scheepmaker (1930-1990)
 

16 opmerkingen:

Saskia zei

Prachtige pompons!
Toevallig heb ik afgelopen weekend geleerd hoe je zulke "anjers" maakt van witte wegwerpzakdoekjes. Ongeveer zelfde procedé. Zakdoekje uitvouwen, dubbelvouwen, zigzag opvouwen, sluitstripje (of touwtje) eromheen, dichte kant (die van het dubbelvouwen)openen door er een mm vanaf te knippen, laagjes lospeuteren.
De vrouw die me dat leerde, had als tip om de zakdoekjes van drogisterij Kruidvat te nemen. Daarvan kun je de laagjes prettig loskrijgen.
Ik heb blauw vloeipapier liggen. Toch ook eens jouw pompons proberen te maken.

Het lieve leven... zei

oh dat ziet er super uit en met jouw duidelijke uitleg lukt het zeker!! en dan juist dat hergebruik van spullen...dat vind ik weer iets extra's hebben. Mooie schoenen! Mijn regenboogje staat op mijn blog, leuk om te haken! Groetjes, Petra

Anoniem zei

Oh, echt of ik even terug in de tijd ga... de bloemen die we vroeger van crepepapier maakten... zo leuk!! Helemaal leuk om dit van hergebruikt zijdevloei te doen! Jij gaat vast een heerlijk weekend tegemoet!! Veel plezier met de procecco en pom poms!!

Anoniem zei

En je schoenen natuurlijk :)!

Rita zei

mooie schoenen en prachtige pompoms. leuk dat je laat zien hoe je ze kan maken.

fijne pinksterdagen

inge zei

o wat vrolijk en je schoenen zijn prachtig ! ...ik heb hier ook rode schoenen op het verlnaglijstje staan ... maar nog niet precies de juiste gevonden ... ze komen wel op mijn pad ...o en zijdepapier uit schoenendozen gooi ik nooit weg...ideaal voor chinese collage of achtergrondjes of andere afdrukjes ...maar idd na een poosje hou je alles bij omdat het wel van pas komt ...

La Maison zei

Wat een leuke post, echt één om goed te onthouden. De slinger in de bessenboom is énig.
Lopen je mooie rode schoenen lekker?

Fijne Pinksterdagen en een lieve groet,
Hermine

aniet67.blogspot.com zei

Wat een gezellige dag en mooie rode schoenen! Gedichtje is ook zeer toepasselijk. Fijn Pinksterweekend gewenst.

berthi zei

Mooie schoenen en fleurige pompoms, ze zijn ook nog eens gemakkelijk te maken waardoor er altijd kleur en vrolijkheid in huis of buiten is!

Bertie zei

Lekker om 's avonds in de zomers geurende tuin te zitten met zijdevloeibloemen om je heen, een glas prosecco in de hand (proost!), je schoenen uit (zo kun je ze goed bekijken) en je blote voeten in het gras ;-).

Annita zei

Heerlijk, wat houd ik toch van rood!!

betty prins zei

Wat een goed idee, je krijgt gelijk zin om ze te maken. Even opzoek naar het juiste papier en knippen maar.
De pioenrozen in de tuin staan op uitkomen, daar lijken jouw rode bloemen wel een beetje op!
Mooie rode schoenen...

Marloeskreatief zei

erg leuk en zo simpel maar zo gezellig gr fijn weekend marloeskreatief

Anny zei

Dat zijn hele mooie rode schoenen! En die pompoms, ja die horen toch echt in elke keukenkast: voor de sombere dagen!

Marina zei

Oeps dat is iets voor mij, ik kan ook moeilijk weggooien en zie in alles wel iets ( tot ergernis van de huisgenoten, want mijn werkplekje loopt soms over)
Ze zijn zalig, zo een avondje buiten met wat pom pom boven je hoofd, en goed glas maakt alles nog meer zomers :0)(ik wou er een boel maken voor ons zusjes haar verjaardag maar dan met servetten, en ja ik geloof dat bij jullie de jarigen er ook volop aankomen niet :-)

Janny zei

Ik heb ook vroeger veel van die pompoms gemaakt. Van servetten of van zakdoekjes inderdaad. Die blauw-rode slinger staat heel feestelijk.
Ga er toch weer eens mee aan de slag binnenkort!
En ja: ik bewaar ook altijd van alles, zeker alle mooie papiertjes en zo. Maar ik maak dan ook altijd heel mooie presentjes; vanochtend nog. Met mooi oud behangpapier en opnieuw gestreken linten. Altijd succes!
Janny