zondag 26 juni 2011

Een tuin, een tuintje en een engel ...

Dezer dagen regent het country fairs en landgoeddagen. Wij gingen natuurlijk naar de leukste ;) - naar de tuindagen op Landgoed Vollenhoven (nog steeds in handen van een familie).
Natuurlijk hebben zo'n evenementen een hoog 'gewone-mensen-die-zich-laven-aan-de-hoger-klasse-gehalte': even proeven aan de glamour van Brideshead revisited of Downtown Abbey. Maar leuk is het wel! Het allermooiste van Landgoed Vollenhoven is de moestuin met de schitternde kassen. Zoals mensen in voorbije eeuwen exotische dieren leerden kennen in de dierentuin, leren mensen uit de 21e eeuw hier hoe groeiende groenten er uitzien voor ze netjes gestapeld in de supermarkt liggen: komkommer, tomaten, pastinaak, kardoen, pompoen, courgette, artisjok, boontjes enz... En wat een genot om te zien hoe varkens zich vrij en onbekommerd wentelen in de warme modder ...
Toch was ik niet jaloers op de eigenaars, ik ben best blij met ons eigen, kleine VollenHof. Onze vierkantemetertuin bloeit welig. En de koffie met zelfgemaakte Canelés Bordelais in onze eigen tuin smaakte lekker na de prosecco met tapas in de Orangerie van Landgoed Vollenhoven.
Ik ben wel jaloers op de mensen die een kaartje wisten te bemachtigen voor het slotconcert van het Holland Festival vanavond in Carré: het eerste, en waarschijnlijk enige, optreden van Fairuz,
'de engel van Libanon', de bekendste en populairste zangeres uit de Arabische wereld (na Oum Kalthum waar ik hier al over schreef). Geboren als een Maronitische Christen, na haar huwelijk bekeerd tot het Grieks-orthodoxe geloof en aanbeden door miljoenen moslims belichaamt Fairuz de dromen en het verlangen van de Arabisch wereld. Veel radiostations beginnen elke ochtend met een lied van Fairuz. Ik eindig deze dag met haar muziek - niet live, wel op op You Tube...

8 opmerkingen:

Annelies zei

Jaloers, nee, ik geniet ook heel erg van mijn eigen, kleine tuin, maar ben wel heel blij met de wat grotere in Frankrijk.

Anoniem zei

je schetst een prachtige dag. De mijne was er ook een van anderman's luxe ;) Heerlijk voor een dagje maar -praktisch als ik ben- je zult het maar moeten onderhouden allemaal :)
Het slot van je heerlijk dagje in eigen tuin met eigen baksels (zien er heerlijk uit overigens!)was ook niet mis

groetjes, Marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Anoniem zei

Soms denk ik met weemoed terug aan mijn lommerijke tuintje in Nederland. Zeker op dagen als vandaag waarop het om 9.30 uur al 30 graden is. Maar niet lang getreurd hoor, ik bak een lekkere kruisbessenvlaai en dat is dan weer volop genieten. Ik had nog nooit van Fairuz gehoord, prachtig. Daar ga ik meer maar luisteren.

aafke7 zei

Oh, die fairs! Genieten! Maar rommelen in een eigen hofje is altijd het fijnst! Toch? Ziet er allemaal weer super gezellig uit!
En ja... zo'n stem he?

betty prins zei

Prachtige stem van Fairuz, ik hoorde haar net op de tv, voor mij ook geen kaartje voor het HF!
Wel veel tuinplezier en genieten van Engelse kostuumdrama's. Op zaterdagavond is Downtown Abbey op tv, die kastelen en kostuums....

Willy zei

Ik vind het heerlijk om in zo'n grote tuin rond te wandelen, maar ben blij met mijn kleine tuintje, plof er zo nog even neer in de schaduw van de boom. Zag zojuist op de buienradar dat er al buien boven Nederland zijn, hier blijven ze nog even weg voorlopig.
Jammer dat je het optreden misliep.

Peppy zei

Hee, wat leuk, daar ben ik ook geweest! Ik kom er altijd weer vol ideeen (en planten...) vandaan.

Unknown zei

hallo Elisabeth, heb je Cherry Blossoms al bekeken? Wat vond je er van? Post je er iets over op je blog?
Een onnozel vraagje: heb jij geen zin om volger te worden van mijn blog, ik blijf maar op 27 volgers hangen en ik zou het echt wel leuk vinden (mijn blog wordt wel regelmatig gelezen, maar velen zijn geen volger ofwel zijn het 'anonieme' volgers. Via Cherry Blossoms hebben we nu toch een gemeenschappelijke band hé. Ik merk dat je zelf ook niet zo heel erg vaak op blogger komt. Zelf ben ik ook wat aan het minderen, want sinds papa is overleden weet ik dat er nog meer belangrijkere zaken in het leven zijn (zo probeer ik nu mijn moeder er een beetje bovenop te helpen).... Lieve groetjes en tot... :))), Hilde