dinsdag 25 januari 2011

Ga ik leren goochelen?

IMG_6487
Heb ik nu - op mijn leeftijd - een goocheldoos gekregen van mijn moeder? Welnee! Dit is het deksel van een van de dozen met kantbrieven en kantklosjes die ik vorige week van haar kreeg.
IMG_6488
Toen mijn moeder met pensioen ging, schreven zij en haar zus zich in voor een cursus kantklossen. En het werd een grote passie. Zoals dat al gaat, kreeg mijn moeder het na haar pensionering drukker dan ooit maar in de (zeldzame) rustige uurtjes kloste ze kilometers kant.
Met de typische zuinigheid van haar generatie zijn de kantbrieven op oud karton en gebruikt papier geplakt - zelfs op afgekeurde aquarellen ...
IMG_6489
Maar nu is ze te oud en krijg ik haar schat. Alleen al met je vingers te woelen door de doos met klosjes is een lust.
IMG_6491
Ik ben weliswaar nog niet met pensioen maar wil nu snel ook aan de slag met kantklossen. Ik heb alvast twee kankloskussens opgeduikeld. Eentje waarvan ik vergeten ben waar ik het ooit kocht.
IMG_6492
En een heel mooie, voor een prikje gekocht op een van de laatste uitverkoopdagen van de legendarische handwerkwinkel De Vlijt.
IMG_6493
Toch eigenlijk niet zo gek dat die kantbrieven in een goocheldoos zaten. Als je kantwerk(st)ers bezig ziet, lijken ze toch wel een beetje te toveren. Zou het mij lukken om de trucs te leren???

15 opmerkingen:

Catherine zei

Jawel, dat gaat je zeker lukken. Het lijkt veel moeilijker dan het is. Ervaren kantklosters laten de klosjes heel snel dansen tussen hun handen, maar je hoeft het niet zo snel te doen. Je klost met niet meer dan 4 klosjes tegelijk per handeling en de spelden prik je er stuk voor stuk op, het is best overzichtelijk als je bezig bent en het is zo leuk om te zien wat een prachtige werkstukken je tevoorschijn zal toveren.

Ria, zei

Wow, wij zitten in hetzelfde schuitje... met dat verschil dat jij de materialen van je moeder geërfd hebt, en ik heb ze voor een vrienden(-dinnen)prijsje over mogen nemen. En nu krijg ik volgende week mijn eerste kantklosles...Wat leuk, dan kunnen we elkaars vorderingen een beetje bekijken en vergelijken. Ik heb er geweldig veel zin, en wil dit al jaaaaren leren... nooit van gekomen. Succes ermee hoor. (dat gelúid van die klosjes, he, als je erdoorgaat met je hand..) Ik vind het net zo leuk als lapjes aaien :)

La Maison zei

Ja hoor,dat gaat je lukken omdat het een beetje in je genen zit.

Wat een prachtig kantklos kussen uit ,,de Vlijt,,.

Ik ben benieuwd naar je eerste truc.

Lieve groet
Hermine

Willy zei

Als je het eenmaal onder de knie hebt maak ga je ook meters kant maken. Wat een prachtig kussen, die tweede en al die mooie klosjes.
Groetjes

lupineke zei

Het is ontzettend leuk om te leren, en helemaal niet zo moeilijk als het er uit ziet! Ooit erfde ik het kantkloskussen van een oud-tante, en heb het mezelf met behulp van een lessen uit de Ariadne (geloof ik tenminste) aangeleerd. Of ik het nu nog zou kunnen...? Helaas heb ik alles later weer doorverkocht, spijt als haren op mijn hoofd!! Maar ik herinner me, dat de twee meest gebruikte steken een beetje leken op macramé zeg maar... Heel veel succes en plezier met deze schitterende erfenis!

Anoniem zei

wat een schatten, koesteren is al plezierig maar in de voetsporen van je mans een eerste kantje klossen nog fijner, weldra gevolgd door kantje twee ...en drie want je bent vast heel nieuwsgierig hoe 't allemaal werkt :)
ik ook trouwens ;)

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Janny zei

Wat leuk, zo'n erfenis. Ik weet niet veel over kantklossen. Ik houd echter wel veel van oud kant.
Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden om kant te klossen. Laat je af en toe eens iets daarvan zien?
Groetjes,
Janny

betty prins zei

Ik heb eens lang staan kijken bij een demonstratie. Wat een wonderbaarlijke handelingen, waar een lief kantje uit voort komt. In een museum in Epinal zag ik ook zo'n kantkloskussen, een oude maar prachtige, dan denk ik toch altijd: zou ik dat kunnen??? Nu nog niet, misschien 'later'

lheurebleue zei

@catherine: dank voor de bemoedigende woorden@
@rian: wat leuk! ik volg jouw vorderingen graag!
@hermine: ik ben al begonnen - come and see next time ;)
@willy: ja, het is een echte schat!
@lupineke: gek hoe je voorkeuren in de loop van de tijd veranderen ...
@marcella: het is zeer zeker een prikkelende'uitdaging'
@janny: reken maar dat ik e.e.a. zal laten zien!
@betty: ja!! later (als we groot zijn) gaan we heeeel veeeel leuke dingen doen!!!!

Anoniem zei

Wat een mooie schat van een lieve schat !!!
Knap gedaan.

En ja die zuinigheid vond ik ook in mijn moederes handwerk erfenis.

Leuk dat je het ook wilt proberen !!
Nee ik bedoel, gaat DOEN !!;-))

MM

Mapi zei

Zojuist dit inspirerende blog ontdekt !
Lieve groeten
Mapi

aafke7 zei

Wat een rijkdom! Dat lichtglanzende huidvetpatine van je moeder op kleine klosjes! En haar zorg en aandacht voor detail! Heel erg leuk om te lezen!

inge zei

wat een schat in deze toverdoos... dit jaar kan ik het er niet bij nemen...maar staat ook op mijn lijstje ...en mezelf kennende , dan komt het er de komende jaartjes wel van... :-)

Balsemien zei

O wat een leuk logje Elisabeth! Ik kantklos ook een klein beetje en heb de spulletjes ook van mijn moeder, hier en daar met aantekeningen en zo. Ben er heel blij mee, alleen merk ik dat ik toch iets te weinig tijd heb.
Je logjes over Egypte sluiten aan bij mijn hoop en angst. Ik ben zeer benieuwd hoe het af gaat lopen daar. Na vandaag zakte de moed me een beetje in de schoenen. Arita Baaijens zei in 'Het oog' dat de geest niet meer in de fles zal gaan...

Goochelaar Peter Hanssen zei

Via Google kwam ik op uw site terecht. Ondanks dat het niet geheel in mijn straatje ligt vind ik het toch leuk dit blog te lezen!