zondag 2 november 2008

Allerzielen {Dia de los Muertos}

Adieu
Wanneer ik eenmaal in den groenen schoot
der aarde rust, dan zal in 't lied der winden
iets ruisen van mijn ziel, in 't avondrood
iets branden van mijn gloed voor u, beminde.

Dan zal, als eertijds, de kastanjelaar
met lauwe aromen tot u overbuigen
en, als mijn hand deed, strooien op uw haar
de tere bloesems die voor mij getuigen.

Dan zal, wanneer gij troostloos roept en schreit,
(maar zult gij schreien?) in den zomernacht
mijn stem, als echo op uw trouwe klacht,
van vrede zingen, rustig en bevrijd.
Jan van Nijlen (Verzamelde Gedichten)


Allerzielen. Dag van de doden. Het lijkt alsof er weer meer aandacht is voor deze eeuwenoude traditie. Volgens onderzoek gaat 1 op de 2 Belgen dit weekend naar het kerkhof om bloemen neer te leggen op de graven van dierbare overledenen. En de Nederlandse televisie zendt vanavond Ode aan de Doden uit. Gisteren liep ik langs een fanfare die, op weg naar de oorlogsbegraafplaats, in de druilerige novemberregen een Marche funèbre speelde. Soms kan sterfelijkheid mooi zijn.
In Mexico is de Dood tot volkskunst verheven. Op de Dia de los Muertos worden de doden uitgenodigd de levenden te bezoeken. Met skeletten, harten en schedels van snoep, gips of papier wordt de dood gesymboliseerd. In het boek "Material Visions: A Gallery of Miniature Art Quilts", verschenen bij Somerset Studio, staan prachtige Art Quilts met het thema Dia de los Muertos. Bijvoorbeeld:
Hier vind je sjablonen van papel picado's, knipsels van fijn kleurig papier, die in Mexico op de Dia de los muertos overal worden opgehangen.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat ik hier nu nog nooit bij heb stil gestaan !!

Door jou stukje viel mij opeens een verslag op TV wel op.

Mooi !!

mm

Anoniem zei

prachtige docu, ik heb hem gezien.
Om nog even in the mood te blijven een mooi oud)fragment van het Requiem van Mozart.
http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=requiem%20mozart&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#hl=nl&q=requiem%20mozart&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv&start=50

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

MariecusBruyn zei

Eén wereld, waarin leven en dood voor de mensen, maar o zo anders beleefd, afhankelijk van op welk stukje van de wereldbol je je bevindt!
Mooi stukje heb je hier gemaakt!