maandag 4 augustus 2008

A vos aiguilles, mes filles!

En ik dacht dat met handwerken geen cent te makken viel. Of netter gezegd: niets te verdienen. Maar nu weer ik beter! Op Etsy zag ik simpele netjes te koop voor 105 (honderdenvijf!!!) dollar - kijk zelf maar [klik]. Ik heb al heel wat netjes onder de pennen gehad - eerder schreef ik al over mijn netjesbevlieging [klik] - ik weet dus hoeveel tijd & garen nodig is ...
En wat te denken van deze tas van 300 dollar? Volgens de maakster is ze er wel een week mee bezig geweest. Maar ja, hoeveel uren zijn dat, en wat is de uurprijs? En de belangrijkste vraag: zijn er kopers, wie is bereid zoveel te betalen??? Tja, wij zijn natuurlijk gewend aan hongerlonen in de lageloonlanden. Als je uren doorrekent aan 'onze' tarieven, kom je op deze hoge bedragen ...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou, geloof maar niet dat ze dat verkocht krijgt voor die bedragen!!!
Ik ben vaak twee weken bezig met één tas, maar ik heb afgeleerd om er een prijs van boven de 100 euro aan te hangen. Echt niemand is bereid dit te betalen voor een gehandwerkte tas.
En 105 dollar voor een boodschappennetje? Misschien als ie vol swarofskikristallen hangt of met een Louis Vuitton labeltje of als ie van Anne Frank of Marilyn Monroe is geweest. Maar een simpel gehaakt netje? Nee! No way!

Anoniem zei

Nee hoor, dat kopen wij niet! Wij maken dat wel zelf, en zeker als we de bedragen zien!

lheurebleue zei

@saskia: ik wist niet wat ik zag toen ik de prijs las. ik zal in de gaten houden of hij verkocht raakt - wat mij inderdaad zwaar zou verbazen ...
@berthi: zo is, wij maken dat zelf! en ineens blijkt dat we dan lucratief bezig zijn! ik dacht netjes van zo'n 5 a 10 euro te hebben maar nu blijken ze 10x zoveel waard ;-)

Anoniem zei

Wat duur! Ik zou het ook niet kopen, wel zelf maken. En zoals Saskia al zei, voor sommige mensen is vooral het merklabeltje dat eraan hangt belangrijk.

lheurebleue zei

@lut: inderdaad, een merklabeltje doet (financiële) wonderen!

Corrieneeltje zei

GElukkig kunnen we zelf haken en breien en thuis werd er altijd gezegd: "'t Is maar wat de gek ervoor geeft!"

MariecusBruyn zei

Je kan vragen wat je wil, maar iemand vinden die het geeft, is nog andere koek!
Bedenking: Het zou eigenlijk toch wel heel leuk zijn dat handwerk hier weer wat opgewaardeerd geraakt en dat onze talenten ook wat geld in het laadje zouden kunnen brengen. Maar netjes voor 105 eurootjes zou ik niet durven aanbieden! Het schaamrood zou me over heel mijn lijf verspreiden...

Anoniem zei

Ja moeilijk,

Arbeid heeft z'n waarde, maar is meestal onbetaalbaar.

MM