zondag 6 april 2008

Frivolité


Het is altijd een uitdaging om nieuwe technieken te leren. Een paar jaren geleden probeerde ik tijdens een zonnige vakantie in Italië het frivolité-werk onder de knie te krijgen. Ik dacht steeds dat ik precies de instructies op de foto's in mijn boekje volgde, maar het resultaat was telkens weer een hopeloos strakke knoop. Tot op een warme zomeravond aan het strand de knoop eindelijk deed wat hij hoorde te doen - schuiven over de basisdraad. Sindsdien neem ik tijdens reizen altijd een piepklein tasje mee met een klosje garen, een frivolitéspoeltje, een schaartje en een frivolitéhaaknaaldje. In de trein, op de boot, in wachtzalen of in de middaghitte bij een koele fontein, haal ik mijn spullen tevoorschijn en leg eindeloos veel knoopjes. Na 9/11 durf ik ze niet meer mee te nemen in het vliegtuig. De veiligheidsmensen konden weleens denken dat ik gewapend met het frivolitéhaakpennetje de cockpit wil binnendringen en de piloot dwingen tot Vreselijke Dingen ...
Toch is er een maar. Nog nooit heeft al dat gepruts met spoel en draad iets opgeleverd. Om bijvoorbeeld een randje voor een zakdoekje te maken heb je een frivolitérandje van bijna een meter nodig. Er is echter altijd weer een moment waarop ik een onherstelbaar verkeerd knoopje leg en het bandje ongeduldig wegleg. De berg onafgewerkte bandjes groeit ...
Mijn bewondering voor de fraaie stukken frivolité-werk te zien op de tentoonstelling Nuttige Handwerken in het Leids Weverhuis (zie foto's) was dan ook groot. Ik troost mijzelf met de gedachte dat frivolité voor mij vooral een kwestie van bezigheidstherapie is, zoiets als een sigaretje roken ...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

ik vind dat zo knap, frivolité en zo chique ook, een beetje met zo'n mooi spoeltje zitten hannessen en dan zulke fijne werkjes maken. Ik kan het ook niet, jij bent al stukken verder dan ik, ik moet het zelfs nog proberen. Ik maak maar zo'n klein krulletje zoals op dat eierdopje en dan naai ik het op een van mijn souvenirlapjes. Evengoed is het leuk natuurlijk om het eens te proberen en het gevoel te hebben "dat kan ik nu ook"

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

lheurebleue zei

@marcelle: inderdaad: het gaat vaak om het gevoel 'dit kan ik nu ook', en als het een techniek is die je eigenlijk niet zo ligt, ga je niet veel moeite doen om het nog beter te kunnen ...

Anoniem zei

Ook ik vind dat knap, maar nog nooit gedaan.
Er staan hier mooie werkstukken.
Toch gaat het ook om het gevoel, lekker toch ;-)

Leuk dat je ook in het wevershuisje bent geweest.

marian'ne m

Annelies zei

Ik heb toevallig van de week bij de kringloop een boek over frivolité gekocht. Ook mij trekt het aan.

Anoniem zei

ook ik wil het heel graag eens onder de knie krijgen, de materialen liggen klaar, maar het is er nog niet van gekomen, wie weet...tzt...

Anoniem zei

Ik kan er wel om lachen, al die onaffe bandjes! De bezigheid opzich al heeft een functie. Het leidt de gedachten af van betob en zorgelijk gedoe!
Toch echt beter dan een sigaretje!