woensdag 30 april 2008

April: narcis


Op de valreep aandacht voor een echte aprilbloem: de narcis. De naam verwijst naar de schone jongeling Narcissus uit de Griekse mythe, die verliefd werd op zichzelf toen hij in het water van een bron keek. Het schilderij hiernaast is van John William Waterhouse (1849 - 1917).
In het Westen is de de narcis een symbool voor hoop en een nieuw begin maar ook voor ijdelheid en zelfzucht. In oosterse landen staat de bloem symbool voor een treurige liefde, van elkaar gescheiden minnaars en geliefden sturen elkaar een narcis om het liefdesleed te verzachten.


Met restje gele en groene katoen haak je snel een narcis. Ik vond het haakpatroon
hier.

De narcis, bode van de uitbundige lente, verdient het bezongen te worden:

ik noem je bloemen etc.

ik noem je: bloemen
ik noem je: merel in de vroegte

ik noem je: mooi

ik noem je: narcissen in de nacht
waaroverheen de wind strijkt naar mij toe

ik noem je: bloemen in de nacht
.
Jan Hanlo


en natuurlijk:

Daffodils
I wandered lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,

When all at once I saw a crowd,

A host, of golden daffodils;

Beside the lake, beneath the trees,

Fluttering and dancing in the breeze.
{lees verder:
klik}
William Wordsworth


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk, en mooie uitleg erbij. En prachtige liederen.
Zullen we zingen .... !?

Heb jij er 1 gemaakt, was het een duidelijke uitleg.

Ik heb net beloofd voor iemand bloemen te maken, maar moet ik eerst door de Engelse termen heen worstelen :-))

mm

lheurebleue zei

@mm: your wish is my command ...
ik heb het patroon op mijn blog gepubliceerd ...