zondag 30 maart 2008

Les insectes


Ik ben het soort vrouw dat op een stoel springt als ze een muis ziet en gilt om een Sterke Man als een zwarte spin in de badkuip ronddoolt. Toch ben ik dol op insecten. Ze moeten dan wel getekend zijn op papier of geborduurd op linnen. Ik was dan ook meteen verliefd op Les Insectes van Le Bonheur des dames - een zaak in Parijs waar handwerkdames zalig gelukkig worden ...
Kleine beestjes onder een bloempot of op een warme dag krioelend in een stukje vergeten brie ('le fromage qui bouge') kunnen mij niet behagen, maar het borduren van libelles, lieveheerbeestjes, sprinkhanen en bijen is puur plezier. Ik was al best ver gevorderd toen ik een paar jaar geleden een vakantieweekje zou doorbrengen bij een vriendin in de ardennen. Ik keek uit naar rustig borduren onder de appelbomen in de zomertuin. Helaas: een uur na aankomst brak ik mijn voet - nota bene met mijn wandelschoenen in mijn hand. De volgende ochtend vertrok een aardig oud mannetje in alle vroegte met de trein uit Den Haag om mij vanuit een gehucht, diep verscholen in de Ardennen, te repatriëren. Sindsdien is mijn insectenlap opgesloten gebleven in de verpakking. Maar vandaag, de eerste dag van de zomertijd mag hij er weer uit. Aan het werk! Als de eerste echte lentezon weer doorbreekt, mogen de insecten weer krioelen op mijn borduurraam!

2 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

ben het helemaal met je eens, insecten zijn vooral leuk op papier of op zo'n lap. Spin voor het raam is ook leuk als hij buiten is en ik binnen ;) Veel plezier met het (af)maken van je lap, ik vind hem móói

marcella
http://nuttigenfraai.web-log.nl